Naar aanleiding wat foto’s en info uit de USA over het achter de Camper mee nemen van een auto middels een zogenaamde triangel of trekstang heb ik me gedurende 2007 en 2008 verder in dit onderwerp verdiept.


De constructie en het wettelijk kader omtrent het wel of niet mogen toepassen van een trekstang trekt sterk mijn intresse.


We hebben niet zo zeer de behoeft om tijdens onze reizen een personenauto mee te nemen maar het gaat er in onze situatie meer om ingeval van een evenement of toer rit onze oldtimer Opel GT uit 1971 (2 zitter) mee te kunnen nemen achter de Camper en zo toch met het hele gezin naar zo’n evenement of toer rit te kunnen gaan


Tijdens mij zoektocht naar het wettelijk kader kreeg ik een tweetal artikelen uit het blad ”Verkeersknooppunt“ van Februari 2005 #148.pdf en September 2008 #166.pdf in handen waarin uitvoerig uitgelegd wordt dat een trekstang in Nederland toegestaan is en tevens onder welke voorwaarden een trekstang gebruikt mag worden.


Zo blijkt het dat indien een getrokken voertuig zwaarder is als 750KG je geen geremde trekstang hoeft te gebruiken, dat het getrokken voertuig APK gekeurd en zelfstandig verzekerd moet zijn, dat je ongeacht het gewicht van het getrokken voertuig GEEN witte kentekenplaten mag voeren maar dat ten alle tijden het eigen kenteken van het getrokken voertuig zichtbaar moet zijn, dat aan de achterzijde de gangbare verlichting moet functioneren en tenslotte dat ongeacht het gewicht van het getrokken voertuig je in Nederland kunt volstaan met een B of C rijbewijs en je geen E bij B of E bij C nodig hebt. Voor gedetailleerde informatie verwijs ik u naar link van beide artikelen (Februari 2005 #148.pdf en September 2008 #166.pdf).


Dat de trekstang in Nederland toegestaan is wil ondanks internationale verdagen op het gebied van het wegverkeer (Convention on Road Traffic, of 8 November 1968 (2006 consolidated version).pdf) nog niet zeggen dat het ook zonder meer toegestaan is om met een dergelijke voertuig combinatie, voorzien van een Nederlands kenteken, ook op de buitenlandse wegen te mogen rijden.


Momenteel ben ik bezig om de regelgeving in de ons omringende Europese landen in kaart te brengen. Zodra ik daaromtrent meer nieuws heb zal ik dit op deze plaats melden. Vanwege de niet altijd even snelle reactie van buitenlandse overheden zal het nieuws nog wel even op zich laten wachten.


Tijdens mijn zoektocht kwam ik ook op de website van Ronald Maaskant uit Muiden (www.trekstang.nl) terecht en na de nodige info uitwisseling hebben we besloten om samen een geremde trekstang voor de Opel GT (930KG) te bouwen.


Ondertussen heeft de bouw plaats gevonden. Wij hebben in plaats van voor een losse verlichtingsplaat achter op het getrokken voertuig gekozen voor het doorverbinden van de eigen verlichting van de Opel GT middels een zogenaamde trekhaakstekker onder de voorbumper. Door nu een kabel met aan weerzijden een aanhanger stekker tussen het trekkend voertuig en de Opel GT te gebruiken schakelt de verlichting van de Opel GT gelijk met de verlichting van het trekkend voertuig.


Na er eerst voor gezorgd te hebben dat de uitlijning van de Opel GT en de wielstand in order was volgde de Opel GT als ”een mak hondje de Camper”. Tijdens het rijden moet je er wel rekening mee houden dat je een verkeersdrempels niet schuin oprijdt en dat je een bocht niet te langzaam neemt. De wielen moeten wel de gelegenheid krijgen om goed te reageren, ze kunnen namelijk vrij bewegen en zijn zoals je op de foto’s kunt zien niet verbonden met de trekstang.


Hieronder treft u aan een fotografische verslag van de bouw, de aansluiting van de verlichting en de eerste testrit van de Opel GT achter de Camper. Een filmpje van de combinatie  in actie volgt


Voor nadere info, foto’s en filmpjes omtrent de trekstang verwijs ik naar de website van Ronald Maaskant www.trekstang.nl.











(klik op de foto's voor een vergroting resp. klik op de knop Start diavoorstelling)

2009

Trekstang tbv Opel GT (1971)

Copyright Twan Schoenmakers © 2009, alle rechten voorbehouden